Ukazni programski jezik comm

Spoznali smo aritmetične izraze s spremenljivkami. Spremenljivke smo obravnavali po mačehovsko, saj spremenljivkam ne moremo nastavljati vrednosti, prav tako pa ne moremo ustvariti novih spremenljivk.

V tej lekciji bomo spoznali ukazni programski jezik, ki ima prave spremnljivke, pogojne stavke in zanko while.

Po vrsti bomo obravnvali:

Sintaksa

V prejšnji lekciji smo spoznali aritmetične izraze. Dodali bomo še boolove izraze in ukaze.

Aritmetični izrazi:

⟨aritmetični-izraz⟩ ::= ⟨aditivni-izraz⟩

⟨aditivni-izraz⟩ ::= ⟨multiplikativni-izraz⟩ | ⟨aditivni-izraz⟩ + ⟨multiplikativni-izraz⟩

⟨multiplikativni-izraz⟩ ::= ⟨osnovni-izraz⟩ | ⟨multiplikativni-izraz⟩ * ⟨osnovni-izraz⟩

⟨osnovni-izraz⟩ ::= ⟨spremenljivka⟩ | ⟨številka⟩ | ( ⟨aritmetični-izraz⟩ )

⟨spremenljivka⟩ ::= [a-zA-z]+

⟨številka⟩ ::= -? [0-9]+

Boolovi izrazi:

⟨boolov-izraz⟩ ::= true | false |
                  ⟨aritmetični-izraz⟩ = ⟨aritmetični-izraz⟩ |
                  ⟨aritmetični-izraz⟩ < ⟨aritmetični-izraz⟩ |
                  ⟨boolov-izraz⟩ and ⟨boolov-izraz⟩ |
                  ⟨boolov-izraz⟩ or ⟨boolov-izraz⟩ |
                  not ⟨boolov-izraz⟩

Ukazi:

⟨ukaz⟩ ::= skip |
          ⟨spremenljivka⟩ := ⟨aritmetični-izraz⟩ |
          ⟨ukaz⟩ ; ⟨ukaz⟩ |
          while ⟨boolov-izraz⟩ do ⟨ukaz⟩ done |
          if ⟨boolov-izraz⟩ then ⟨ukaz⟩ else ⟨ukaz⟩ end

Slovnica za aritmetične izraze je enaka kot v prejšnji lekciji in je spisana tako, da vključuje asociativnosti in prioriteto operatorjev. Na primer, aritmetični izraz x + y + z lahko glede na pravila slovnice razčlenimo samo na en način, kot drevo

    +
   / \
  +   z
 / \
x   y

Podobno pravila določajo da je x + y * z enak kot x + (y * z) in ne (x + y) * z.

Pravila za Boolove izraze niso tako natančna. Na primer b and c or d lahko s pravili za boolove izraze račlenimo kot (b and c) or d ali kot b and (c or d). Dvoumnost pravil lahko odstranimo tako, da navedemo prioriteto in asociativnost operacij. Naštejmo jih od nižje do višje prioritete:

Na primer, or je levo asociativen in ima prednost pred ;.

Primer

Program, ki sešteje števila od 1 do 100 in rezultat shrani v s:

s := 0;
i := 0;
while i < 101 do
  s := s + i;
  i := i + 1
done

Konkretna sintaksa jezika se morda zdi nekoliko nenavadna, a to je do neke mere nebistveno za teorijo programskih jezikov, saj je pomembnejša abstraktna sintaksa. Na primer, zgornji program bi lahko zapisali v Javi takole:

s = 0 ;
i = 0 ;
while (i < 100) {
  s = s + i ;
  i = i + 1 ;
}

Abstraktna sintaksa obeh programov je enaka (vaja: narišite drevo, ki predstavlja ta program).

To ne pomeni, da je konkretna sintaksa nepomembna v praksi; navsezadnje so se pripravljeni programerji skregati že zaradi zamikanja kode. V zvezi s tem omenimo Wadlerjev zakon.

Operacijska semantika

Sedaj nadgradimo operacijsko semantiko izrazov še s pravili za boolove izraze in ukaze. Še vedno imamo okolje η, ki spremenljivkam priredi njihove vrednosti, na primer

η = [x ↦ 4, y ↦ 10, u ↦ 1]

Ker bomo spremenljivkam tudi nastavljali vrednosti, potrebujemo ustrezno operacijo. Če je η okolje, x spremenljivka in n celo število, potem zapis

η [x ↦ n]

pomeni okolje η, v katerem je vrednost x nastavljena na n. Primer: če je η = [x ↦ 10, y ↦ 5], potem je η[x↦20] enako [x ↦ 20, y ↦ 5].

Semantika malih korakov

Operacijska semantika aritmetičnih in boolovih izrazov

Pravila za aritmetične izraze smo že spoznali zapišimo jih še enkrat:

—————————-
η | n ↪ n


 η(x) = n
————————––
η | x ↪ n

η | e₁ ↪ n₁  η | e₂ ↪ n₂
————————————————————–———
 η | e₁ + e₂ ↪ n₁ + n₂


η | e₁ ↪ n₁  η | e₂ ↪ n₂
————————————————————–———
 η | e₁ - e₂ ↪ n₁ - n₂


η | e₁ ↪ n₁  η | e₂ ↪ n₂
————————————————————–———
 η | e₁ * e₂ ↪ n₁ · n₂

Tudi Boolovi izrazi ne predstavljajo večje težave:

————————————————
 η | true ↪ true


————————————————–
η | false ↪ false


   η | b ↪ false
 ————————-––-—————
 η | not b ↪ true


    η | b ↪ true
 —————————————————–
 η | not b ↪ false


     η | b₁ ↪ false
———————————-–—————————–
 η | b₁ and b₂ ↪ false


 η | b₁ ↪ true    η | b₂ ↪ v₂
––———————————————————————————–
     η | b₁ and b₂ ↪ v₂


   η | b₁ ↪ true
————————————————————–
 η | b₁ or b₂ ↪ true


η | b₁ ↪ false    η | b₂ ↪ v₂
—————————————————————————————–
     η | b₁ or b₂ ↪ v₂


η | e₁ ↪ n₁    η | e₂ ↪ n₂    n₁ < n₂
————————————————————–—————————————————
        η | e₁ < e₂ ↪ true


η | e₁ ↪ n₁   η | e₂ ↪ n₂    n₁ ≥ n₂
————————————————————–———————————————
      η | e₁ < e₂ ↪ false

Vaja: dodaj pravila za =

Vprašanje: ko računamo boolove vrednosti, imamo pri račuanju b₁ and b₂ izbiro:

  1. Izračuamo b₁ in b₂ in nato vrednost b₁ and b₂
  2. Najprej izračunamo b₁. Če dobimo false, je vrednnost b₁ and b₂ enaka false ne glede na b₂, zato ga ne izračunamo.

Zgoraj smo uporabili drugo možnost (vaja: kako se to vidi v pravilih?)

Operacijska semantika ukazov

Semantika malih korakov je podana z dvema relacijama:

Relaciji sta določeni z naslednjimi pravili:

—–————————————–
(η, skip)  ↦  η


       η | e ↪ n
————————————––—————————–
(η, (x := e))  ↦  η[x↦n]


       (η, c₁) ↦ (η', c₁')
—————————————––—————————–——————————
(η, (c₁ ; c₂))  ↦  (η', (c₁' ; c₂))


          (η, c₁) ↦ η'
—————————————––—————————–——————————
   (η, (c₁ ; c₂))  ↦  (η', c₂)


             η | b ↪ true
———————————————————————–—————————————————
(η, (if b then c₁ else c₂ end)) ↦ (η, c₁)


             η | b ↪ false
———————————————————————–—————————————————
(η, (if b then c₁ else c₂ end)) ↦ (η, c₂)


      η | b ↪ false
———————————––—————————–——————
(η, (while b do c done)) ↦ η


                      η | b ↪ true
—————————————––—————————–—————————–——————————————————————-
 (η, (while b do c done))  ↦ (η, (c ; while b do c done))

Denotacijska semantika

Matematični pomen programa je preslikava, ki sprejme okolje in vrne okolje. O tem ne bomo veliko govorili, povejmo le, da se matematični pomen kode e ponavadi zapiše kot 〖 e 〗.

Na primer, matematični pomen aritmetičnega izraza je celo število. Ko zapišemo

〖 42 〗 = 42

s tem povemo, da je pomen niz znakov 42 število, ki mu po slovensko rečemo “dvainštirideset”. Podobno podamo pomen znaka + z enačbo:

〖 e₁ + e₂ 〗 = 〖 e₁ 〗+ 〖 e₂ 〗

To pomeni, da je pomen izraza oblike e₁ + e₂ (plus v oklepajih) enak vsoti (plus kot matematična operacija) pomenov podizrazov e₁ in e₂.

Pomen programa e v ukaznem jeziku funkcija, ki slika okolja v okolja:

〖 e 〗 : Env → Env

Tu je Env množica vseh okolij. Pomen definiramo takole, kjer smo predpostavili, da imamo že na voljo funkcijo eval, ki izračuna matematični pomen aritmetičnih in boolovih izrazov:

〖 skip 〗(η) := η
〖 x := e 〗(η) := η〖x ↦ eval(η,e)〗
〖 c₁ ; c₂ 〗(η) := 〖c₂〗(〖c₁〗(η))
〖 if b then c₁ else c₂〗(η) := 〖c₁〗(η) če eval(η,b) = true
〖 if b then c₁ else c₂〗(η) := 〖c₂〗(η) če eval(η,b) = false
〖 while b do c 〗(η) := ?

Pomen zanke while je še pod vprašajem in se ga na tem mestu ne bomo lotili.

Ekvivalenca programov

Programa sta ekvivalenta, če se v vseh kontekstih obnašata enako. To pomeni, da lahko vedno enega zamenjamo z drugim.

Natančneje, evaluacijski kontekst C[ ] je del programske kode C, ki ima “luknjo” [ ]. Programska koda A je ekvivalentna programski kodi B, če za vse kontekste C[ ] velja, da imata C[A] in C[B] enak rezultata in enako spreminjata okolje.

Primer

Programa

x := x + 1 ;
x := x + 2

in

x := x + 3

sta ekvivalentna.

Primer

Programa

x := x + 1 ;
x := x + 2

in

y := y + 3

nista ekvivalentna, saj ju lahko razločimo s kontekstom in okoljem η = [x ↦ 0, y ↦ 0].

x := 0 ;
y := 0 ;
[ ]

Če vstavimo v luknjo prvi program, bo okolje spremenil v [x ↦ 3, y ↦ 0], drugi pa v [x ↦ 0, y ↦ 3].

Naloga

Ali je program, ki sešteje prvih 100 števil

i := 1 ;
s := 0 ;
while i < 101 do
  s := s + i ;
  i := i + 1
done

ekvivalentne programu

s := 5050

Odgovor: nista ekvivalentna, ker drugi program ne nastavi vrednosti i. Ekvivalentno bi bilo:

i := 101 ;
s := 5050

Prevajalnik

Implementiramo prevajalnik v strojno kodo. Ogledali si bomo implementacijo v OCamlu, glej programski jezik comm v Programming Languages Zoo.

Implementirana je razširjena različica jezika, ki ima še:

Prevajalnik za comm

Oglejmo si implementacijo (različice) programskega jezika comm iz PL Zoo. Tako kot vsi jeziki v PL Zoo, je comm implementiran v programskem jeziku OCaml.

Jezik comm vsebuje:

Ogledamo si sestavne dele implementacije:

Prevajalnik neposredno pretvori program v strojno kodo, ker je comm zelo preprost jezik. Prevajanje pravih programskih jezikov poteka preko večih stopenj, z vmesnimi jeziki. Vsak naslednji jezik je nekoliko bolj preprost in bližje strojni kodi.

Na primerih preizkusimo, kako se prevajajo programi.